Päivä 6/Day 6, sunnuntai ja kulttuurikierros Bogotassa ja ryhmän yhteinen päivä.

27.11.2023

Hyvää huomenta tältä Bogotasta. Kun tätä osiota kirjoitan, on jo maanantaiaamu.

Eilen meidän reissupäivämme oli ihan erilainen kuin muut.

Meillä oli yhteistä rennompaa aikaa kulttuurikierroksen merkeissä Bogotassa.

Emme tietenkään 11.5 miljoonan ihmisen kaupungissa kerenneet kuin vähän vain kurkkaamaan kulttuurisammion kannen alle.

Onneksi meillä oli opas, joka puhui sujuvaa englantia. Täten pääsimme esineiden sisälle paremmin.

Aamiaisella käytyäni, lepäilin hetken ja lisäsin blogiini vähän kuvia tehostamaan tarinan kerrontaa. Kello kymmeneltä olisi jälleen lähtö bussin kyytiin.

Lähdimme ajamaan kohti keskustaa, jossa museoita sijaitsi.

Aluksi pysähdyimme Bogotan kultamuseoon, museo del oro. Museo del oro on arkeologinen museo ja sen omistaja on Kolumbian keskuspankki.

Ennen museoon menoamme oli pihalla turisteja viihdyttämässä alpakka, jolla oli ihminen narun toisessa päässä.

Menimme museoon sisälle ja kävimme koko näyttelyn läpi ja ja kuulimme historiaa näistä kultaesineistä.

Näimme kolumbialaisten kultaseppien mahtavan näyttelyn, toinen toistaan hienoimpia seppien taidonnäytteitä, kun ottaa huomioon varsinkin ajankohdan, milloin nämä on valmistettu ja millä työkaluilla seppä on näitä takonut ja muotoillut. Tämän näyttelyn esineiden ajankohta sijoittuu niinkin kauas, kuin ennen espanjalaisten maahantuloa.

Poistuttuamme museosta alkoi turistien paratiisi. Matkamuistokauppa.

Sisällä rakennuksessa oli ihmisiä myymässä matkamuistoja. Oli lippalakkeja, mukeja jääkaappimagneetteja hattuja, koruja ja vaikka mitä pilvin pimein. Jotkut olivat varmasti ihan kotimaisia, mutta joidenkin lähtöpiste on varmasti ollut joku Taiwan, Kiina tai Bangladesh, joissa myös muuten on aika halpaa työvoimaa.

Oli myös laaman karvasta tehtyjä kaulahuiveja ja bontsoja. Ostinkin sieltä yhden bontson itselleni, aivan älyttömän lämmin vaate, en yhtään ihmettele, kun Andien väki näitä päällänsä piti ja tietenkin oli silläkin varmaan jotain tekemistä, että materiaali oli saatavilla helposti.

Kun turistit saivat ainakin osaksi tyydytettyä ostohalunsa ja kevennettyä kukkaroitaan lounaan jälkeen turistit lähtivät kohti seuraavaa pysähdyspaikkaa, joka sijaitsi aivan muutaman korttelin päässä. Katsomaan taidemaalauksia ja olihan siellä muutama veistoskin.

Museon nimi oli Botero museum.

Ferdando Botero oli kolumbialainen taidemaalari, joka on tehnyt yli 2500 teosta. Boteron taidetta löytyy ympäri maailmaa.

Botero museossa oli muutakin taidetta kuin vain hänen, vaikka hänen taidettaan oli esille tietenkin suurimmaksi osaksi. Oli esimerkiksi niinkin vaatimattoman henkilön kuin Rembrant.

Taiteilun jälkeen kävely kohti Bolivar aukiota, kahvikaupan kautta. Tuli itsekin ostettua kolumbialaista kahvia mukaani Suomeen.

Bolivar aukiolla oli paljon ihmisiä jälleen kojuineen.

Eräässä kojussa istui mies pojan kanssa. Kummatkin söivät joistakin "varmaan" palmunlehdistä liharuokaa.

Poika näytti ruokaa minulle ja osoitti, niinkuin haluaisi minunkin tulevan maistamaan heidän herkkuruokaansa ja varmasti halusikin.

Vatsa oli jo valmiiksi niin täynnä burgeria, etten tällä kertaa kutsua ruokapöytään ottanut vastaan.

Täällä myös tehtiin monta erilaista kauppaa, kuten ympäri kaupunkia. Jotkut myivät kaduilla tavaroita, joita ovat keränneet muiden ihmisten roskista, että saisivat rahaa ja toiset myivät kirpputorityylillä toreilla tai puistoalueilla.

Ihanan rento päivä ja oli mahtavaa tutustua pintaraapaisulla kolumbialaiseen kulttuuriin ja historiaan.

Tämä päivä taisi olla hyvä juuri tähän kohtaan, kun oli kokemuksia, vaikka minkälaisia aikaisemmasta kaupungista ja seuraavana päivänä alkaa jälleen toiminta.

Viime viikko oli enemmän maanläheistä tutustumista paikalliseen väestöön, työelämään ja liittoihin.

Tämä viikko painottuu nyt enemmän poliittiseen puoleen, ainakin tänään.

Tässä tämä osio tällä kertaa. Päivälliselle kerkesimme vasta vähän myöhemmin. Suurin osa porukkaa lähti kaupungille meksikolaiseen ravintolaan syömään. Meitä jäi hotellille kolme, jotka eivät jaksaneet lähteä.

Odotan innolla varatyöministerin ja SASK:n yhteistyökumppanien kohtaamista. tulemme kuulemaan minkälaisia uudistuksia vasemmalla oleva presidentti on parlamentin kanssa tekemässä.

Siitä kohtaamisesta sitten seuraavassa tarinassa.